Forstå børns leg gennem legeforskning på borneliv.dk

Leg og samvær er utroligt vigtigt for børn. Det er med til at udvikle deres sociale færdigheder og forståelse af verden omkring dem. Hos borneliv.dk er Jørn Martin Steenholds legeforskning samlet, så det er muligt, at få en bedre forståelse af vigtigheden ved leg. Det er gjort tilgængeligt for både pædagoger, forældre og andre, der har interesse i emnet.

Ordbogens definition på leg

Hvis du har interesse i at forstå, hvordan børn udvikler sig gennem leg, så er hjemmesiden borneliv.dk lige stedet for dig. Her gennemgås Jørn Martin Steenholds legeforskning, der forklarer, hvordan børn forstår deres omgivelser gennem sjov og leg. På siden bliver der først forklaret om definitionen for leg, dette er en vigtig ting at se på, da det er dét, der har defineret leg og legetøj for os hele vores liv. Beskrivelsen mener Jørn Martin Steenhold dog er helt forkert. I ordbogen står der nemlig, at leg er tidsfordriv for morskab og underholdning uden egentlig nytte eller alvorligt formål, og ofte som fri efterligning af voksnes formålsbevidste virksomhed. Han mener, at definitionen ikke bare er forkert, men også problematisk. Der forklares videre, at det længe er påvist, at børn, der ikke har adgang til social leg med andre, samt spændende ting og genstande, mangler evnen at tilpasse sig en social gruppe.

Hvorfor legen er en livsproces

Dette udelukker dog ikke vigtigheden i eneleg og at kunne finde sjov og leg med sig selv. Det Jørn Martin Steenhold siger er, at leg er en livsproces, som aldrig slutter. At lege og være menneske har samme betydning. Dertil stopper legen først, når livet stopper. Ifølge forskningen på leg forklares det, at leg er en af livets eksistentielle eksperimenter. De små lever for at være sammen med andre og nyder at være sammen med andre, de elsker, og som de kan lege godt med. I leg er der visse betingelser, der skal opfyldes. Dette er ikke noget, man tænker over, men noget man alligevel altid har med. De fem betingelser er 1. tid, 2. rum, 3. mennesker/personligheder (dem der leger) 4. begivenhed (grunden til det er dén leg, der leges) og 5. ting der bliver leget med. Selv med de fem betingelser, udvikles leg konstant i forskellige retninger. Dette har noget at gøre med de individuelle deltagere i legen, og hvordan de tænker og agerer med hinanden. Dette er blot noget af det, der bliver berørt i legeforskningen. Er du interesseret i at få en bredere forståelse, så tag ind forbi borneliv.dk.